Nowy sposób regeneracji w sporcie.

Dzień dobry,

nazywam się Anna Dziekońska, jestem lekarzem, związanym od 20 lat również z badaniami klinicznymi.

W cyklu spotkań z floatingiem i korzyściami płynącymi z tej terapii w ujęciu holistycznym, dzisiaj przybliżę, nową stronę wsparcia dla sportowców wyczynowych lub osób naprawdę ciężko trenujących. Chcę poruszyć bardzo ciekawy i warty uwagi temat naturalnej terapii floatingowej, który wiąże się z samymi korzyściami, bez skutków ubocznych.

Na wstępie wspomnę, co to jest regeneracja i po co nam ona?

Otóż regeneracja organizmu dajmy na to po intensywnym treningu, to doprowadzenie organizmu do stanu pełnej sprawności. Innymi słowy organizm naprawia wszelkie spustoszenia jakich narobiliśmy w nim podczas treningu, ponieważ jak wiemy trening siłowy chociażby powoduje mikro uszkodzenia włókien mięśniowych i organizm w ramach adaptacji do danego wysiłku nadbudowuje te zniszczenia. Czyli innymi słowy regeneruje się i przygotowuje się do nowych warunków zwiększając swą wytrzymałość.

Powiedzmy zatem jak przyspieszyć regenerację i sprawić, by nasz organizm potrafił wydajnie doprowadzić się do stanu pełnej sprawności zarówno fizycznej jak i psychicznej? Fundamentalnym czynnikiem mającym ogromny wpływ na naszą regenerację jest sen. Tak dokładnie, odpowiednia porcja snu jest niezbędna do zregenerowania się po intensywnym treningu i przygotowania się do wyzwań dnia następnego. A dlaczego sen jest tak ważny ? Ponieważ to podczas snu organizm usuwa te zniszczenia, nadbudowuje mikro uszkodzenia na włóknach mięśniowych, które powstały podczas treningu.

Jeśli sen jest zbyt krótki lub występuje bezsenność najlepszym naturalnym sposobem jest terapia REST i jest ona bezkonkurencyjnym sposobem na regenerację, jak zbadali naukowcy już godzinna sesja floatingu zastępuje ok. 4 godzin snu. Natomiast podczas floatingu nasz układ nerwowy oczyszcza się z kortyzolu i usuwa stres oraz dane jakie dostał w ciągu dnia do przetworzenia . Po drugie podczas sesji dominują procesy anaboliczne, organizm wytwarza hormon wzrostu, który sprzyja regeneracji organów i mięśni oraz pomaga ich wzrostowi. Uwalniany jest także testosteron który ma mocne działanie anaboliczne. Sportowcy ze względu na ciężkie i częste treningi bardzo przemęczają cały organizm, obciążając również centralny układ nerwowy.

Floating posiadając właściwości neutralnego środowiska pomaga w utrzymaniu homeostazy ośrodkowego układu nerwowego oraz regeneracji uszkodzonych tkanek, reguluje rozwój i funkcje tkanki nerwowej. Wiedząc, że układ podwzgórzowo-przysadkowy reguluje czynność kluczowych dla przeżycia narządów obwodowych, zwłaszcza kory nadnerczy, tarczycy i nerek, odpowiada za utrzymanie gospodarki wodno-elektrolitowej, procesy rozrodcze, wzrost i rozwój organizmu, możemy zatem wyobrazić sobie jak wielopłaszczyznowe korzyści ma stosowanie terapii floatingu. Ponadto, chroni też przed niedotlenieniem mózgu, dzięki czemu wpływa bardzo pozytywnie na procesy w ośrodkowym układzie nerwowym, które są odpowiedzialne za pamięć i przyswajanie nowych wiadomości. Bardzo ważnym czynnikiem w regeneracji jest odpowiednia dieta. W dobrze zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć żadnych witamin i minerałów, po prostu makro i mikro elementów ponieważ odgrywają one znaczącą rolę w regeneracji jak i normalnym funkcjonowaniu zdrowego organizmu.

Ważne jest, aby spożywać dużo warzyw i owoców z ekologicznych upraw. Odpowiednie diety najlepiej układać w oparciu o indywidualne konsultacje z dietetykiem. Floating w sposób naturalny i najbardziej przyswajalny z pominięciem drogi jelitowej, bo bezpośrednio poprzez skórę pomaga wchłaniać minerały, które trafiają do krwiobiegu. Można powiedzieć, że floating wykazuje też działanie zbliżone do odciążenia całego organizmu, gdyż stymulując transport glukozy i elementów odżywczych do komórek zwiększając ich akumulację- zasila narządy, mięśnie i tkanki organizmu w energię. Ułatwiając przyswajanie elementów odżywczych powoduje, że organizm osoby trenującej jest znacznie lepiej odżywiony. Floating polepszając krążenie krwi, zwiększa dopływ wraz z krwią odżywczych wartości do wszystkich komórek w mięśniach uzupełniając niedobór minerałów poprzez transdermalne wchłanianie bezpośrednio ich do kwioobiegu. Tu należy podkreślić , że organizm w około 70 % składa się z wody, która jest potrzebna do praktycznie wszystkich procesów fizjologicznych zachodzących w naszym ciele. Już nawet 1-2% jej ubytek powoduje spadek efektywności podczas treningu, przy wyższym odwodnieniu lub niedoborze minerałów czujemy się osłabieni i zmęczeni. Natomiast polepszając energetykę, kurczliwość mięśni i zmniejszając stan hipoksji, floating pomaga w usunięciu mleczanu przyśpieszając jego rozkład. Dzięki wyżej opisanym funkcjom mamy lepszą sprawność i wytrzymałość mięśniową (mniejsza ilość mleczanu, to mniejsze zmęczenie i ból mięśni), przyspieszoną regenerację uszkodzonych pod wpływem treningu mięśni, polepszoną detoksykację, lepszą pracę serca oraz regenerację wątroby. To wszystko pozwala trenować częściej i ciężej i co ważne bez przerw związanych z kontuzjami. Chociaż niektórzy po prostu wolą wybrać psychiczny spokój w trakcie sesji, innym, zwłaszcza sportowcom zależy, aby ten czas, przeznaczyć na wykonania ćwiczeń wizualizacyjnych z przebiegiem wykonania czynności i koncentracji na sposobie i powtarzaniu jej mentalnie przygotowując się do wykonania jej w czasie rzeczywistym. By sami mogli zobaczyć jak przekroczyli np. linię mety, słyszeć okrzyki z trybun lub poczuć się zwycięzcą, wyjaśnia Barbara Walker, Ph. D., psycholog sportowy z Center for Human Performance w Cincinnati. Przeżywanie tych sytuacji poprzez techniki wizualizacji lub wywołanych podczas głębokiej relaksacji obrazów, pozwala sportowcom wejść w poczucie konkurencji, w pewnym sensie, jakby już tam byli i to robili. To zmniejsza barierę obaw, a zwiększa zaufanie i wydajność. Dr Zdzisław Sybilski - specjalista w psychologii i emocji sportu, oraz przedstawiciel Stowarzyszenia Terapii Deprywacyjnej na Europie Środkowej, który na co dzień pracuje ze sportowcami również na sobie sprawdził terapię float. Jak mówi- „Biegam. Dwa, trzy razy w tygodniu. Jestem po zawale, mam bajpasy i stenty. Do biegania namówiły mnie dzieci. Gdy zaczynałem, padałem ze zmęczenia po stu metrach. Znajomy maratończyk powiedział, że za pół roku będę biegał przez godzinę. A mi się udało zdobyć taką formę po ośmiu tygodniach, dzięki temu, że po każdym biegu wchodziłem do kabiny deprywacyjnej i odzyskiwałem siły. Kiedy prawdę mówię: dziś biegam po 9 km jednorazowo. I gdy nie mam czasu na kabinę, czuję różnicę. Wszystko mnie następnego dnia boli”. Badania na University of Toledo, sugerują również, że terapia float obniża nieznacznie ciśnienie krwi, a jednocześnie łagodzi bóle mięśniowe i ich napięcie.

W innym badaniu, w Biofeedback i samoregulacji stwierdzono, że sesje floatingu znacząco obniżyły w organizmie poziom hormonu stresu - kortyzolu, a eksperci uważają, że spadek hormonów stresu jest krytyczny zarówno dla wydolności fizycznej jak i psychicznej. Na przykład w 2006 r. International Journal of Stress Management w badaniu stwierdzono, że terapia flotacji może znacznie zmniejszyć stres i niepokój, a efekty utrzymują się do czterech miesięcy po zakończeniu terapii. Zarządzanie poziomem hormonów stresu, zwłaszcza po wysiłku, może pomóc w odzyskiwaniu sił po treningu. Na świecie w psychologii sportu w ostatnich latach naprawdę dużo się działo. Jeśli prześledzimy badania Instytutu Psychologii Sportu w Australii, Floating Room w Anglii, instytutu psychologii na uniwersytecie w Karlstadt, który bada psychofizyczne zmiany na skutek terapii floatingu (deprywacji sensorycznej). Jak się z tym wszystkim zapoznamy, to nasza podejście psychologiczne do sportowca wydaje się jak z przed 100 lat. Na świecie jest wiele miejsc, w których można skorzystać z terapii Float. Od 1983 Australian Institute of Sport zapewnia sportowcom regularne sesje floatingu w trakcie przygotowań do sezonu. Także Milan Lab – Laboratorium klubu piłkarskiego AC Milan – korzysta z kabin do floatingu dla zwiększenia efektywności treningów, odnowy biologicznej, a także pomocniczo dla przyspieszenia procesu powrotu do sprawności fizycznej i psychicznej po urazach czy kontuzjach swoich zawodników.

W Polsce jest kilka ośrodków promujących i stosujących ten rodzaj terapii min.: Lewitarium w CH Panorama Mokotów (z przestronnymi kabinami relaksacyjnymi „float rooms”) oraz Laboratorium Psychologii Sportu w Bydgoszczy.

Mam nadzieję, że moje krótkie wprowadzenie rzuci choć trochę światła na ten nowy do chwili obecnej sposób i jaką rolę w sporcie może odegrać floating, który wykorzystywany jest już od lat na zachodzie przez kluby sportowe, w tym przez ośrodki przygotowań olimpijskich.

Jeśli chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji praktycznych i skorzystać z mojego doświadczenia wielomiesięcznej kuracji floatingu, jak również o ewentualnych przeciwwskazaniach do korzystania z tego typu terapii, zachęcam do kontaktu ze mną, najchętniej na adres mailowy dziekonskaanna@gmail.com.

Dziękuję za uwagę.

Źródło: Sven-Ake Bood: Bending and Mending the Neurosignature: Frameworks of influence by floatation-REST.. Karlstad University, 2007. Dr. Roderick Borrie and Dr. Tamara Russell ;http://www.floating-verband.de/Results- Floating-Day.pdf http://www.collective-evolution.com/2016/10/25/study-demonstrations-what-flotation-therapy-can-do-for-depression-stress-anxiety-more/ http://bmccomplementalternmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6882-14-417 Restricted environmental stimulation. New York: Springer, 1990. Zdzisław Sybilski: Dezaktywizacja i aktywizacja emocji w psychoterapii. http://www.bydgoszcz.sport.pl/ Anette Kjellgren: The experience of floatation REST (restricted Environmental stimulation technique), subjective stress and pain. Goteborg: University Sweden, 2003.